Varning för sprutor och blodiga bilder

Som jag skrev i det förra inlägget så vill jag inte äckla de som är sprut- och blodrädda i onödan. Att vara sjuk handlar såklart mycket om just sådant, speciellt när man har blodcancer. Men jag behöver ju inte trycka upp det i ansiktet. Däremot finns det säkert många precis som jag som är nyfikna. Som vill veta, se. Precis som barn som stoppar saker i munnen för att känna, smaka och kontrollera. Ett sätt att lära sig. Därför tvingade jag min stackars mamma att fotografera, och hon gjorde det med bravur.

Så här kommer några bilder på hur benmärgsprovet går till, samt hur benmärgen ser ut. Man föreställer sig den kanske som en blodig "smet", det gjorde i alla fall jag till en början. Eller som min vän som trodde det såg ut som en orange gegga (han tänkte kanske på stamcellerna). Men nej, benmärgen är som små glitterkorn som glimmar i blodet. Förvånande och spännande. (Här är bland annat till dig Martin!)

Kramar krampaktigt kanten på sängen. Silverarmbandet med fyrklöver- berlocken samt det "Fuck Cancer"- armband jag gjorde senast gav tröst och styrka.

Den något tjocka  korkskruvsliknande nålen borras in i höften med vridande rörelser.

Benmärg och blod sugs ut ur höften. Det gäller att få rätt mängd milliliter i ett "sug", annars måste det göras igen. Det är det här momentet som jag tycker är värst för det blir som ett baksug i hela höften som ilar upp i ryggen och ner i låret.

Det röda på bilden är blod, de små rom- liknande klumparna är fettkörtlar och det lilla lilla "glittret" som glimmar i blodet är benmärgen.