Dag +48: Cancerhjälpens idiotregler

Viktigt! Cancerhjälpen ska inte förväxlas med Cancerfonden!

Jag är så fruktansvärt besviken på Cancerhjälpen... För ca två månader sen så ringde min kurator på Huddinge och frågade hur det går för mig rent ekonomiskt med endast försäkringskassans pengar. Jag sa som det var, att det är nästintill omöjligt att få det att gå ihop. Hon plockade då fram blanketter till tre och olika cancerfonder, fyllde i så mycket som hon kunde om min situation och postade dom sedan till mig. Det gällde Cancerhjälpen, Kuratorskliniken i Solna och Sveriges Cancersjukas Riksförbund. Från samtliga kan man som cancersjuk få ekonomiskt bidrag på upp till 5.000:- för extra omkostnader. Jag fyllde i resten, skrev under, bad mamma att göra kopior på alla handlingar som skulle med (försäkringskassans intyg och besked, senaste deklarationen, sjukintyg och läkarutlåtelse) och postade alltihop. Den enda som jag har fått svar från nu är Cancerhjälpen. I deras brev står det att jag inte kan få något bidrag för att jag tjänar för mycket... Jag räknade lite snabbt i hop vad jag kommer få i år från försäkringskassan och det låg en bra bit under Cancerhjälpens årsinkomst- gräns. Så jag ringde dit.
Fick prata med en kille som lät ganska ny. Jag frågade hur dom hade räknat och  fick svaret "enligt deklarationen så tjänar du över vår gräns."
"Ja, men den är ju för förra året som den deklarationen täcker, det som gäller sedan mars i år är det som jag får från försäkringskassan och jag har ju skickat med deras underlag till er" svarade jag.
"Jo. Men vi tittar bara på deklarationen. Det är våra regler som jag måste följa."
"Jasså? Men den är ju inte giltig för i år? Jag är ju sjuk nu och jag får bara pengar från försäkringskassan."
"Mhm. Men vi tittar bara på deklarationen, det är våra regler som jag måste följa. Men du kan ju skicka in en ansökan med nästa års deklaration!"
Jag började bli riktigt irriterad och svarade "Förhoppningsvis är jag så pass frisk att jag kan börja jobba nästa år. Det är nu jag behöver stödpengar och hjälp, för att täcka omkostnader när jag bara får sjukpengar"
Killen i luren lät lika oförstående och glad ändå.
"Ja jag förstår det. Men det är våra regler som gäller och det är synd att somliga, som du, hamnar i kläm. Men det blir väl skönt med en extra slant i fickan nästa år?" Öööh, killen verkade helt bakom flötet. Jag vill inte ha några "prispengar" för att jag har haft cancer, bara stödpengar medan jag är sjuk! Jag svarade honom med "Jaha, så jag ska behöva vara sjuk i ett år innan jag kan få stöd av er, är det de du säger? Alla som inte blir sjuka under hösten hamnar i kläm i så fall! Vore det  inte vettigare av er att gå efter försäkringskassan?!"
"Jo kanske, jag förstår hur du tänker. Men det är våra regler och [...]"

Han bara fortsatte att mala om deras regler om och om igen, samt att jag ju trots allt kunde ansöka om pengarna nästa år. Jag la på och var extremt besviken. Är det sådant här man skänker pengar till? Jag vill att mitt bidrag ska användas till de som är sjuka, medan dom är det, inte ett år senare. Varför kan man inte gå efter försäkringskassan i första hand och kräva in nästa års deklaration när den väl kommer? Visar den något annat då så blir man återbetalningsskyldig. Simpelt! Förbannade byråkrati... Jag ringde min kurator och hon var lika förvånad hon. Hon beklagade massor och sa att hon själv skulle ringa och höra sig för. Jag ska ringa igen och be att få prata med någon ansvarig. Inte för att jag prompt ska ha pengarna utan av ren princip. Ska jag skänka pengar så vill jag vara säker på att dom används rätt. Det är först när man hamnar i beroendeställning som man inser hur svårt det är att få stöd. Hoppas att de andra två fonderna är enklare att ha och göra med.

Det är inte lätt med det ekonomiska när man bor ensam och är heltids sjukskriven....